Náš nový cíl? Kulinářské Německo!
V kuchyni našich západních sousedů je co objevovat…
Není jistě novinkou, že jednou z podstatných atraktivit cestování – ať už do zemí blízkých, či těch více, nebo i nejvíce vzdálených – je tamní gastronomie. Někdy dokonce platí, že jídlo, jindy zase nápoje se řadí k zážitkům, na něž se těšíme nejvíc. No řekněte, není nad to ochutnat pořádný steak v Argentině, pizzu v Itálii, ryby a mořské plody někde na pobřeží čerstvě vylovené, paellu ve Španělsku, boršč v Rusku, guláš v Maďarsku. Stejně tak si nejlépe vychutnáme whisky ve Skotsku nebo u Jacka Danielse v Tennessee, rum v Karibiku, tequilu v Mexiku, vodku v Rusku či saké v Japonsku. O vínech ani nemluvě – nezaváháme v Itálii, Španělsku, Jižní Africe, Argentině, Austrálii. Gastronomie některých zemí je proslulejší, u jiných méně. To si uvědomili kormidelníci turistiky v Německu a v letošním roce se rozhodli mezi lákadla pro zahraniční návštěvníky zařadit kromě kulturních, historických, společenských, sportovních, zábavních a přírodních atraktivit také zajímavosti gastronomické. Zrodilo se hlavní téma letošní turistické nabídky NSR – „Kulinářské Německo“…
Pro ty, kteří se se zemí našich sousedů na západě ještě nestihli blíže seznámit, může být objevování bohatosti a kvality německé kuchyně pozoruhodným překvapením. Především – v Německu odlišíme množství regionů, v nichž se vaří vždy o poznání jinak. Co je spojuje, jsou větší porce hlavního chodu. Proto tradiční německé menu nenabízí obvykle více malých chodů, jak je tomu např. ve Francii, nebo Itálii. Německá kuchyně užívá vepřové, drůbeží, i hovězí maso, nechybí zvěřina, všechny druhy ryb a velký výběr uzeného a sušeného masa, klobás, párků, aspiků, paštik a tlačenek. K základním surovinám se řadí také zelenina, mléčné produkty, brambory, z příloh množství druhů chleba. Od dubna do závěru června trvá všeobecně oblíbená sezona chřestu. Podobně jako u nás i v německé kuchyni najdeme vydatná, hutná jídla, např. uzené maso s kyselým zelím, vepřové koleno apod. Dávno populární je tzv. Eintopf – jeden hrnec. V něm se zpracovává „co dům dá“, od nakrájeného masa, párků, klobás, přes brambory, až po různé druhy zeleniny. K německé gastronomii neodmyslitelně patří výběr masových jídel s omáčkami, knedlíky, kyselé zelí, spousty druhů zeleninových a masových polévek. Pořádné jídlo se nejlépe hodí zapít pivem, v jehož výrobě se Německo řadí mezi vrcholné producenty v celosvětovém měřítku. Převažují tzv. ležáky, výběr pšeničných kvasnicových piv, ale nechybějí ani desítky speciálů z produkce malých, často rodinných pivovarů.
To však rozhodně neznamená, že by kvůli pivu německá gastronomie opomíjela víno. Už díky tomu, že se může pochlubit celkem třinácti vinařskými oblastmi, které se za svou produkci jistojistě nemusejí stydět. Ostatně – pro nás turisty se v těchto regionech nabízí velký výběr pěších nebo cyklistických stezek, připravených uspokojit jak méně fyzicky zdatné, tak výkonnostně zaměřené, či zážitky sbírající labužníky s dostatkem času. V každém případě kromě skvělých zážitků chuťových se tu obohatíme o nezapomenutelné dojmy z přírodních krás údolí Rýna, Mohanu, Moselu, Neckaru, Saaly i pro nás blízkého Labe. Navíc – v poslední době se v německém vinařství výrazně prosadila generace mladých vinařů (do 35 let), kteří se sdružili pod značku Generation Riesling a velmi aktivně vnášejí do vinařství našich sousedů svěží vítr, stojící za degustaci… Během pouti za půvaby německé gastronomie objevíme nejen originální hlavní jídla, jako např. Leberkäse (játrová sekaná), Spätzle (vaječné nudle), Schäufele (pečené vepřové ramínko), Zwiebelkuchen (slaný cibulový koláč, vhodný zejména k vínu), Weißwurst (bílý telecí párek), či Sauerbraten (svíčková s rozinkami), i zmíněný proslulý Eintopf, ale jako moučník např. schwarzwaldský čokoládový dort s třešňovou náplní a v období adventu a Vánoc slavnou drážďanskou „štolu“.
Není náhodou, že v posledních třech letech počet českých turistů, navštívivších Německo každoročně přesáhl magickou hranici jeden milion osob. Atraktivita země, kvalita služeb, i bohatost a pestrost turistické nabídky tomu odpovídají. Letos k tomu nutno přičíst v rámci kampaně aktivizovanou nabídku gastronomickou. Kdo by odolal?
Miroslav Navara