U Krále železnic děti okouzlí hračky, které nepodlehly času
Efko – ryze český výrobce hraček letos slaví 30 let

S oblíbenou figurkou Igráčka je spjata autodráha Ites. Právě figurka i autodráha je stálicí expozice v Království železnic, se kterým EFKO spolupracuje již od roku 2013. „Nápad vytvořit obří modelové kolejiště jsem dostal už v 8 letech. V dospělosti jsem tento sen realizoval v suterénu hotelu v Praze na smíchovském Andělu. Postupně budovaný model kolejiště nám vždy umožňoval využít část prostoru pro doplňkové expozice. Chtěli jsme projekt zaměřit na rodiny s dětmi, a tak hračky byly přirozenou volbou. Vzhledem k budovanému modelu České republiky nám přišlo logické oslovit české firmy, tedy i výrobce Igráčka. Výsledkem dohody s firmou EFKO byla instalace velkoplošného modelu Igráčkova města. Později u nás přibyl i velký model české autodráhy Ites. Právě jednáme o dalším rozšíření spolupráce,” uvádí Matěj Horn z Království železnic.
Českých výrobců hraček, kteří ustáli všechny ekonomické a společenské turbulence posledních desetiletí, je jako šafránu. Někteří však poctivým přístupem ke svým výrobním programům dokázali svoji pozici na trhu posílit. Příklad? Firma EFKO-karton, sídlící na Vysočině. Před třiceti lety ji založil Miroslav Kotík. Z původně obchodní vybudoval zdravou společnost výrobní, zaměstnávající přes šest desítek pracovníků. Nejznámějším produktem firmy z Nového Veselí je legendární hračka Igráček. Léty prověřené jsou ale i hry jako Kloboučku hop, Smolíček, Jožin z bažin, či inovativní soubory her pro předškoláky, party hry, atd. Uspěla i novinka „Pytlíczech“ a další. Významnou část produkce zaujímá i zakázková výroba deskových her, puzzle skládaček a jiných hraček, mířících do celého světa.
„Když jsem v roce 1993 zakládal firmu, těžko jsem si mohl představit, kam až se podaří podnik posunout a za kolik lidí budu mít o třicet let později zodpovědnost. Cesta k dnešní podobě EFKA ale nebyla jednoduchá a mnohdy znamenala nelehká strategická rozhodnutí. Člověk musí počítat i s tím, že ne vše bude tak, jak si naplánuje. Musíte věřit tomu, že základ vašeho rozhodnutí je správný, za tím si jít a nepanikařit při první komplikaci. Z každého překonaného problému vycházíte zkušenější a posíleni,“ uvádí Miroslav Kotík a dodává: „Hlavně v počátku mi spousta lidí říkala, že vyrábět hračky v Česku je utopie, když se dá vše vyrobit v Asii za zlomek ceny. Tomu ale pak odpovídá kvalita. Není jednoduché prosazovat naši kvalitu proti „láci“… Podle některých názorů jsou to „jen hračky“, se kterými si děti chvilku pohrají a pak je odloží. I tento spotřebitelský pohled se postupně mění. Rodičům není jedno, s čím si jejich děti hrají. Zajímá je, zda jejich ratolesti dokáže hračka rozvíjet a udrží jejich pozornost. Proto stále více sázíme na celkovou kvalitu – materiálovou i obsahovou. A to se nám dlouhodobě vyplácí.“

Alena Trávníčková, ředitelka obchodu firmy EFKO-karton dodává: „průměrně ročně vyrobíme přes milion kusů her. Menší část produkce jde na domácí trh. Větší podíl tvoří zakázková výroba pro zahraniční partnery – hlavně z Německa, Francie, Nizozemí a Slovenska. S Igráčkem a jeho auty MultiGO jsme si k zahraničním zákazníkům našli cestu díky úpravě figurek pro daný trh. Například ve Španělsku lze koupit figurky Igráčků v podobě fotbalistů různých španělských klubů, nebo hasičů a policistů z různých kantonů.
„Přestože slyšíme o probíhající ekonomické krizi, snažíme se neustále hledat nové a inovativní postupy výroby a nebojíme se do nich investovat“, uvádí výrobní ředitelka Petra Miklová. „Nově jsme zakoupili automatický lepící plotr, který nám významně usnadňuje práci při výrobě obalů. Dále jsme pořídili speciální digitální UV tiskárnu na potisk Igráčků, díky které jsme schopni plnobarevně potisknout třeba i jen jednoho Igráčka. Činíme tak Igráčky na míru dostupné i menším firmám, spolkům a podobně. Nelze usnout na vavřínech, je třeba stále hledat nové technologie a možnosti. A to mě na mé práci baví úplně nejvíc,“ dodává Petra Miklová.
Loni na podzim Efko přišlo s novinkou – Igráčky s podcastovou pohádkou, načtenou oblíbeným hercem Martinem Stránským. Spojilo tak klasické figurky s populárním formátem podcastu. Vedoucí vývojového oddělení Andrea Šindelářová se chlubí: „Začátkem letošního října uvedeme na trh další tři Igráčky s podcastovou pohádkou. Opravili jsme původní formu na kočár, tažený Igráčkovým koněm. Psali nám již i nadšení sběratelé, že se na nové Igráčky těší. Původní kočáry jsou totiž poměrně vzácné. Igráček tak dělá radost i dospělým, je i sběratelskou záležitostí. Stačí se podívat na aukční weby, za kolik se historické nebo speciální kousky draží. Někdy jde i o tisíce korun. Možná máte doma z dřívějška poklad, o kterém ani nevíte“. Letos firma uvedla novou řadu dárkových „her do kapsy“ s vtipným názvem Pytlíczech. Jde o hry na cesty uložené v bavlněném pytlíku, kde lze najít komponenty pouze z přírodních materiálů. Na podobě řady Pytlíczech se podílela designérka a cestovatelka Táňa Sekerková. Za každou její ilustrací se skrývá příběh z jejích cest.
Třicetiletá historie se začala psát v roce 1993, kdy Miroslav Kotík založil ve Žďáru nad Sázavou firmu EFKO pro distribuci hraček na českém trhu. O dva roky později začal s výrobou vlastních her. V roce 1997 EFKO otevřelo na Slovensku. R. 1999 se firma přestěhovala do Nového Veselí. O rok později vzniká vývojové oddělení a na trh jdou první hry a hračky v licencích, např. Pán prstenů apod. V roce 2006 startuje stavebnice ROTO, navazující na původní PLASTIKANT. R. 2008 kupuje Efko značku Igráček a formy na jeho výrobu. Probíhá první etapa modernizace strojního vybavení výroby. Na český a slovenský trh uvedlo EFKO redesignovaného Igráčka v roce 2010. Dva roky poté se rozjelo nové zařízení lisovny plastů v Korouhvi u Poličky. V zahraničí byl název Igráček těžko vyslovitelný. Proto tam dostal jméno Pokeeto. V roce 2014 EFKO investovalo do nových forem a Igráček získal autíčka se stavebnicovým systémem MultiGO, stále se rozvíjejícím. V roce 2019 převzal Miroslav Kotík i legendární českou autodráhu Ites a zachránil ji tak před hrozícím zánikem. Hračkyy firmy Efko jsou tak U krále železnic atraktivním návštěvnickým i turistickým cílem zejména pro rodiny s dětmi…
Miroslav Navara/TZ