Osvědčené značky zboží i služeb si drží důvěru zákazníků

Čeští zákazníci letos již po deváté vybírali produkty a služby, jimž nejvíce důvěřují. Vítězné značky byly vyhlášeny na slavnostním galavečeru v historickém prostředí Kongresového centra České národní banky. Do hodnocení byly zahrnuty značky, které jsou nejsilnější na českém trhu – a to v 92 kategoriích. V každé kategorii je jen jeden vítěz. Deset kategorií bylo nových, reagujících na situaci ve společnosti a na trhu. Ve většině tradičních kategorií zůstali čeští zákazníci poměrně konzervativní a volili jistotu.  Do průzkumu byl zapojen reprezentativní vzorek čtyř tisíc respondentů, hodnotících značky v oblastech, jako jsou služby a instituce, prodejci a výrobci potravin, ale i lékárenské produkty, stavebniny atd.
Společnost i trh v posledních letech prochází neobyčejnými nárazy, bylo tedy otázkou, zda se to promítne i do výsledků největšího průzkumu zákaznické důvěry v České republice. Čeští zákazníci potvrdili věrnost oblíbeným značkám i navzdory tomu, že některé jim rozhodování ztížily změnou oblíbeného brandu. Příkladem je značka Dáme jídlo, která od letošního roku funguje pod názvem Foodora. Její zákazníci tuto změnu rychle přijali a dali brandu opět svou důvěru. Také značky Marťánci, či  Orlen Benzina se po ročním propadu opět vrátily na pozici vítěze ve své kategorii. Skutečnost, že Češi ctí své retrobrandy potvrdil i vítěz kategorie Hračky-figurky, kde zabodoval Igráček a díky tomu, že si v průzkumu meziročně polepšil o nejvíce hlasů, se stal i Skokanem roku. Překvapení přišlo v kategorii vína, kde se poprvé v historii programu na první příčce umístila značka Víno Mikulov.

Výběr byl mimořádně široký. Spotřebitelé v tomto nezávislém průzkumu hodnotili téměř 900 značek v 92 kategoriích, nominovaných automaticky podle prodejů. Tento postup je zárukou, že oceněné značky jsou skutečně silné a důvěryhodné. „Ocenění Nejdůvěryhodnější značka má tu přednost, že se otevírá všem značkám na trhu, které zaujímají ve své kategorii významné místo. Žádné téma zde není tabu, protože jedině tak lze objektivně popsat nákupní chování a změny ve společnosti. I proto jsme nově otevřeli kategorii Prodejci erotického zboží, kde zvítězila značka Růžový slon. Tady bych rád ocenil snahu této značky o odtabuizování tématu s nemalým vlivem na naše psychické zdraví a tudíž nepřímo i na kvalitu života každého z nás,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services.

Vítězné firmy mohou ve své komunikaci používat označení a logo Nejdůvěryhodnější značka 2023. „Ze studie Private labels Syndicated report 2022 společnosti NIQ vyplynulo, že ocenění Nejdůvěryhodnější značka je českými spotřebiteli vnímáno velmi pozitivně. Zařadilo se těsně za česká a regionální označení, jako například Klasa, Česká potravina apod.,“ uvádí Soňa Fialová ze společnosti NIQ. „Za důležité pro své rozhodování o nákupu považuje toto ocenění až 32 % oslovených respondentů. Nejdůvěryhodnější značky jsou tedy, dle deklarace respondentů naší studie, jedním z nejkladněji vnímaných komerčních certifikátů, tedy nestátních ocenění. Ostatní komerční značení v průměru dosáhla 26 %,“ dodává Soňa Fialová.

Marketingový program Nejdůvěryhodnější značka, zaměřený na důvěryhodnost značek na trhu v České republice, je rovněž partnerem NROS – Nadace rozvoje občanské společnosti a jejího sbírkového projektu Pomozte dětem, známého svým maskotem, žlutým Kuřetem se záchranným kruhem. Díky této spolupráci dochází k propojování projektu se stabilními firmami na českém trhu. Ke znevýhodněným dětem se tak dostane více pomoci. Program se tak stává nositelem i druhotné společenské prospěšnosti.

Miroslav Navara/TZ