Na obzoru ČESKÁ (a DĚTSKÁ) CHUŤOVKA 2017
Blíží se finále soutěže o prestižní označení potravinářských výrobků
Desetiletí svobody po pádu komunistické totality nám nabídla příležitosti, jak si svého pobytu na planetě opravdu užít, jak mnohostranně obohacovat svůj rozhled, kulturní, sportovní, emoční a další stránky života, svůj životní styl. Jednou z možností, jak dosahovat příjemného rozpoložení – fyzického i duševního – je přiměřené množství dobrého a kvalitního jídla i pití.
Stalo se prakticky módou seznamovat se s původem a složením potravin, avšak ani ta nejzdravější potravina nikomu to komplexní potěšení z jídla nepřinese, pokud se nevyznačuje také uspokojivou chutí. Ostatně v našich obchodech nejsou nabízeny nezdravé potraviny – nezdravá mohou být jen množství, kolik jich kdo konzumuje. Kromě toho při výběru pokrmů a nápojů hraje samozřejmě hlavní roli individualita – osobní vkus a obliba. Nicméně lepší orientaci při nákupu slouží spotřebitelům i tzv. značky kvality potravin. A že chuť potraviny je jedním z jejích nejdůležitějších znaků – chuť nepochybně každou potravinu korunuje – má také své vlastní značky: ČESKOU CHUŤOVKU a DĚTSKOU CHUŤOVKU. Obě zákazníkovi napoví, že potravina pochází od českého výrobce, byla vyrobena na území České republiky a prošla náročným senzorickým hodnocením potravinářských odborníků či dětí, kterým zachutnala natolik, že se jejich poroty na tom většinově shodly. To současně znamená, že oceněná potravina byla vyrobena z kvalitních surovin a šetrnou technologií, jinak se vynikající chuti ani dosáhnout nedá…
Letošní, již 9. ročník soutěže o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek „ČESKÁ CHUŤOVKA“ a „DĚTSKÁ CHUŤOVKA“ svědčí o tom, že si obě značky již našly své pevné místo v povědomí výrobců a spotřebitelů a to zejména díky tomu, že si na nic nehrají. Česká chuťovka vznikla na základě spontánní iniciativy renomovaných potravinářských odborníků s cílem zviditelnit a podpořit právě ty české výrobce, kteří si na kvalitě a chuti svých poctivých potravin zakládají. Postupně tak přibývají příznivci obou značek jak mezi zákazníky, tak i mezi výrobci – od počátku obou soutěží již bylo uděleno českým potravinám 505 Českých chuťovek a 125 Dětských chuťovek, tedy už docela slušný výběr těch nejchutnějších českých dobrot. Odbornou úroveň a prestiž soutěže podtrhuje odborná garance Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, která spojuje dlouholetou tradici s progresivními směry a obory ve vědě a výzkumu, včetně potravinářského. Vedle ní je dalším odborným garantem i VOŠ, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ, kde budou na konci září probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odborným patronem soutěže je současně rektor VŠCHT, prof. Ing. Karel Melzoch, CSc.
Značku DĚTSKÁ CHUŤOVKA, která nemá u nás ani jinde obdoby, bude opět udělovat dětská porota složená z členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku VOŠ, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ a žáků ZŠ Londýnská. Jen výrobky, označené touto značkou se mohou chlubit tím, že si ji vysoutěžily v senzorickém testování přímo dětmi a odrážejí tak věrně dětské chuťové preference. To je důležitá informace jak pro rodiče, tak i pro samotné výrobce. Kromě toho se organizátoři snaží propagací této značky podpořit zájem mladé generace o uplatnění v potravinářském průmyslu.
Letošní 9. ročník soutěže se opět koná pod záštitou předsedy Senátu Milana Štěcha a ministra zemědělství Mariana Jurečky. Nově udělila záštitu celému projektu také Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova, které předsedá senátor Miroslav Nenutil. Slavnostní předávání ocenění se uskuteční 19. října v reprezentativní atmosféře historických prostor Valdštejnského paláce. Přítomní novináři tam i letos na základě vlastní ochutnávky předají třem z oceněných plaketu „Cena novinářů – Česká chuťovka 2017“ a již popáté bude také jedna výrazná osobnost českého potravinářství slavnostně poctěna titulem „Rytíř české chuti“. Organizátorem slavnostního předávání ocenění je Česká cesta – Via Bohemica, z.s. Generálním partnerem „České chuťovky“ je již tradičně skupina Ahold. Partnerem soutěže je i letos Hasičská vzájemná pojišťovna, která připravila zvýhodněnou nabídku pojištění, jak pro soukromé pojištění účastníků soutěže, tak i pro pojištění jejich podnikatelských aktivit.
Dle TZ Miroslav Navara