FOR GASTRO & HOTEL – odvážný impulz

Ve dnech 29. září až 1. října proběhl na výstavišti PVA EXPO PRAHA Mezinárodní veletrh hotelového a restauračního zařízení, potravinářství a gastronomie. Ve dvou halách výstaviště byly prezentovány novinky tuzemských i zahraničních firem, postihující celou šíři oboru z pohledu výrobců, dodavatelů i odborníků, nejnovější trendy napříč odvětvími segmentu HoReCa nevyjímaje.

Se zřetelem k současné situaci na trhu šlo o vcelku odvážný – byť velmi potřebný – počin pořadatelů. Důsledky ruského barbarského útoku na civilizovaný, demokratický svět poškodily kromě jiných oborů velmi těžce i zmíněný segment. Proto veletrh a s ním spojený odborný kongres byl jako jistá motivace pro jeho podporu a obnovu vysoce žádoucí. Své si zde měli možnost nalézt jak profesionálové, kterým se tu nabízela i příležitost uzavírat výhodné kontrakty, tak milovníci jídla, nápojů i gastronomie. Portfolio hned dvanácti firem, nabízejících české potraviny, na své expozici představil Státní zemědělský intervenční fond. Návštěvníci veletrhu se mohli seznámit i s vybranými výrobky, které hrdě nesou národní značku kvality – KLASA – nebo značkami Regionální potravina a BIO. Kdo si potrpí na asijské speciality, ocenil nabídku vietnamských produktů, kterou pro Letňany připravila vietnamská ambasáda. Tradičně atraktivní součástí celé akce byly kulinářské show, odborné přednášky na mimořádně rozmanitá a zejména vysoce aktuální témata, či módní přehlídka široké škály vhodných profesních oděvů. Především profesionální gastronomie, plná inspirace, rad a zkušeností odborníků byla náplní KONGRESU FOR GASTRO & HOTEL, uspořádaného první a druhý den veletrhu v Kongresovém sále výstaviště.

O tom, že rozpětí expozic na veletrhu skutečně pokrývalo všechny – i ty okrajové úseky oboru, jsme se mohli přesvědčit namátkou zastávkami u jednotlivých vystavovatelů. Lze konstatovat, že některé novinky byly opravdu až překvapivé. Věděli jste například, co se skrývá pod názvem infuzní terapie, podle ujištění vystavovatelů v současné době relativně hojně využívaná návštěvníky hotelů, zejména cizinci? Jde o novou metodu ve formě infuzí, pomáhajících posílení imunity, potlačení únavy, boji s onemocněními, či úlevě při stavu, obvykle zvanému kocovina…Nabízí ji firma DROPLAB (www.droplab.cz)

S až neuvěřitelně rozsáhlou nabídkou pracovního odívání ve všech zákoutích gastronomie nás seznámila ředitelka společnosti l-shop-team s.r.o., p. Petra Komárková. Jde o mezinárodní společnost, disponující nabídkou více než 120 značek. Je zajímavá hned několika výhodami: působí exkluzívně pro obchodníky B2B, je mimořádně dostupná díky nejmodernějšímu skladovému systému, on-line nákupy běží na www.l-shop-team.cz nepřetržitě, zboží našeho zájmu si můžeme zvolit z on-line katalogu, nabízený textil je tzv. eko férový, certifikovaný, top značky jsou soustředěny v jednom obchodě a nechybí ani příslušenství pro tisk či výšivku objednávajícího zákazníka. Pro řadu špičkových výrobců má l-shop-team exkluzívní zastoupení. Společnost navíc svou nabídku doprovází různými doplňkovými službami na podporu prodeje – a to trvale.

Jak snad ani jinak na akci, spojené s gastronomií, není možné, nechyběl na veletrhu FOR GASTRO ani závan Itálie. Pan Jaroslav Novotný, zastupující ve stánku nabídku R Caffe (majitele Petra Maška), sídlící v ulici Ve Smečkách v Praze 1, nás seznámil s jejich specialitou z Itálie, zvanou Ciao Spritz. Kdo se poslední dobou pohyboval v létě po Itálii, dá mi za pravdu. Prakticky po celý den se setkáme v letních venkovních zahrádkách s hosty, před jejichž většinou na stole stojí sklenka s jiskřivým nápojem oranžové barvy. Jde o aperitiv, který ovládl nabídku pod jménem Aperol. Nu a nápoj podobného charakteru, jen o odstín červenější, avšak o nic méně chutný, zmíněný Ciao Spritz už náskok Aperolu stáhl na minimum. Na výstavišti si hosté, kteří neodolali nabídce a ochutnali, odnesli domů navíc hezký marketingově působivý oranžový klobouček

Je-li řeč o nápojích, pak malé, leč velmi úspěšné podnikatele tu reprezentoval např. p. Kamil Kutina, majitel palírny Radlík z Jílového u Prahy. V jeho řemeslném lihovaru se rodí velmi jemné klasické ovocné pálenky, ale i rozmanité speciality, včetně těch ozvláštněných zráním v dubovém sudu. Tradiční přístup, nicméně s využitím moderní technologie, autorizované mistrem destilatérem přinášejí nejen prodejní úspěchy, ale různá ocenění na domácích i zahraničních soutěžích. Palírna navíc je otevřená turistům a návštěvníkům, jež seznamuje s provozem, nechává degustovat a užít si pobytu v destinaci uprostřed nádherné přírody.

Samozřejmě bylo by možno dále a dále popisovat ostatní vystavovatele, popř. přednášky na souběžném gastro kongresu. V tuto chvíli nám šlo o ilustraci, jak mnohotvárná byla sestava expozic. Jen jedna jediná okolnost je v souvislosti s veletrhem politováníhodná – a to slabá návštěvnost. Zásluhu na tom má – kromě nepříliš příznivého počasí – celková politicko ekonomická situace – a to nejen v Česku, ale i v zahraničí. Věřme v lepší příští…

Miroslav Navara/TZ

Líbil se Vám náš článek?