Blíží se finále 16. ročníku soutěže o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek „ČESKÁ CHUŤOVKA 2024″a 14. ročníku soutěže o značku „DĚTSKÁ CHUŤOVKA 2024“
Trvání obou soutěží představuje nejen jistou kroniku vývoje snah našich výrobců o posun v kvalitě potravin, ale současně i nepřerušenou stopu chuťových zálib a preferencí českých spotřebitelů. Absolutní nezávislost členů poroty je současně zárukou objektivity. Znamená to, že jakmile se při nákupech setkáme s logem České chuťovky v regálech se zbožím, můžeme se do značné míry spolehnout, že nákupem nebudeme zklamáni – jak po stránce kvality, tak i chuti. Vzhledem ke skutečnosti, že – jak všeobecně platí – jsme-li s konzumovaným jídlem spokojeni, dostaví se potěšení a dobrá nálada, je nesporné, že tato kritéria výrazně přispívají k celkovému pozitivnímu životnímu pocitu. Stojí tedy za to věnovat svému stravování patřičnou pozornost. Leč…
České potravinářství je pod vzrůstajícím tlakem – nejen veřejnosti, ale i byrokratických struktur, přičemž zejména to druhé výrobcům příliš nepomáhá. Pokud například průměrná spotřeba piva na obyvatele loni klesla dokonce na historické minimum, něco to asi signalizuje. Čeští potravináři nejsou vlivem nejrůznějších vnitropolitických i vnějších okolností v záviděníhodné pozici, a to i přesto, jak dokazují i dlouholeté trendy v soutěži Česká chuťovka, že chuť a kvalita většiny českých potravin se neustále zlepšují. A je právě prvořadým cílem České chuťovky pomoci výrobcům zviditelnit jejich nejlepší výrobky zejména směrem k zákazníkům. Vždyť výtečná chuť je často klíčovým faktorem, který ovlivňuje zážitek z jídla a rozhoduje o tom, zda si zákazník bude danou potravinu nebo jídlo opakovaně kupovat. Mezi různými značkami kvality potravin jsou proto svou názornou vypovídací hodnotou loga ČESKÉ CHUŤOVKY a DĚTSKÉ CHUŤOVKY naprosto jedinečná. O udělení Dětské chuťovky dokonce rozhoduje výhradně dětská porota.
Označení ČESKÁ CHUŤOVKA si za dobu trvání soutěže vybojovalo celkem 223 českých firem pro 1656 svých výrobků, DĚTSKOU CHUŤOVKU pak 102 českých výrobců pro celkem 258 potravin. Význam obou značek pro české spotřebitele nyní ještě vzrůstá v souvislosti se současnou ekonomicky nepříznivou situací, kdy jsou spotřebitelé nuceni mnohem více zvažovat, za co konkrétně své peníze vydávají. Přitom kvalita potravin by měla převážit nad jejich kvantitou, vždyť až 20% potravin se v našich domácnostech nespotřebuje a vyhodí do popelnic. Kritérium vynikající chuti potravin je tak i z těchto důvodů jedním z nejdůležitějších, neb co nám chutná, se jistě jen tak bezstarostně nevyhodí. Prozíraví výrobci proto stále častěji přitahují pozornost spotřebitelů ke svým výrobkům tím, že se vítěznými logy ČESKÁ CHUŤOVKA a DĚTSKÁ CHUŤOVKA chlubí při své propagaci a umísťují je i přímo na obal výrobku. Všechny úspěšné potraviny si navíc mohou spotřebitelé snadno vyhledat i na webu www.ceskachutovka.cz .
Vysokou prestiž značce ČESKÁ CHUŤOVKA zajišťuje od počátku nezávislá hodnotitelská komise renomovaných potravinářských odborníků, kteří vznik soutěže před 16 lety iniciovali a stále dbají na její objektivitu a regulérnost. Nad 16. ročníkem soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2024“ převzala i letos odbornou garanci renomovaná Vysoká škola chemicko-technologická v Praze společně s VOŠ, Gymnáziem, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ, kde budou na podzim opět probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odbornými patrony soutěže jsou rektor VŠCHT prof. Ing. Milan Pospíšil, CSc. a děkan Fakulty potravinářské a biochemické technologie VŠCHT doc. Ing. Aleš Rajchl, Ph.D. Značku DĚTSKÁ CHUŤOVKA bude již počtrnácté udělovat dětská porota, složená z členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku Střední potravinářské školy PODSKALSKÁ a žáků ZŠ Londýnská v Praze 2. Pouze výrobky označené touto značkou se mohou chlubit tím, že si ji vybojovaly v senzorickém testování přímo dětmi a odrážejí tak věrně specificky dětské chuťové preference. Organizátoři se navíc snaží propagací této značky podpořit zájem mladých o uplatnění v potravinářských oborech.
Letošní ročník soutěže proběhne pod záštitou ministra zemědělství Marka Výborného, Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova, prezidenta Agrární komory Jana Doležala a prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy. Předávání ocenění se uskuteční 24. října 2024 v Národním zemědělském muzeu v Praze. Také letos tři něčím výjimečné výrobky získají „Cenu novinářů Česká chuťovka 2024“. V pořadí již čtrnáctá výrazná osobnost českého potravinářství pak bude slavnostně oceněna titulem „Rytíř české chuti“.
Uzávěrka přihlášek výrobců do letošní soutěže je 12. září. Přihlášku i pravidla soutěže lze nalézt na www.ceskachutovka.cz. Soutěž je možné sledovat i na facebooku, kde jsou uveřejňovány aktuální informace a novinky, mj. i od výrobců nejchutnějších českých potravin. Partnery České chuťovky jsou Národní zemědělské muzeum, společnost Český porcelán Dubí a Česká marketingová společnost. Hlavními mediálními partnery soutěže jsou vydavatelství AGRAL, vydavatelství RIX a Regionální televize CZ, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně i Dětská tisková agentura.
Přejme si, aby podzimní slavnostní setkání úspěšných českých potravinářů – vítězů 16. ročníku soutěže ČESKÁ CHUŤOVKA 2024 probíhalo v pokud možno příznivější společenské a zejména ekonomické atmosféře, než v jaké se poslední dobou nacházíme…
Miroslav Navara/TZ