Iniciativa e-on pro cestovní ruch: projekt Turistika beze stop

logo projektu

Více než dva miliony turistů loni navštívilo Pražský hrad, necelé dva miliony vyjely lanovkou na Petřín a bezmála půl milionu jich zavítalo do Adršpašských skal a proměnilo je na nejfrekventovanější přírodní cíl v Česku. Jsou místa přitažlivější víc než jiná. Statistiky ukazují, že jsou vytěžovaná čím dál tím více. Tvoří se tu zástupy, je přelidněno. Lidé přicházejí o nezkalený zážitek z turistiky a často dochází i k nevratnému poškození přírodních i kulturních památek. Nový projekt Turistika beze stop si klade za cíl motivovat návštěvníky k udržitelnému způsobu turistiky a snaží se unikátním způsobem nabídnout nově vytipované trasy.

Společnost E.ON, která už šestnáct let pořádá v České republice soutěž E.ON Energy Globe, oceňující ekologické a udržitelné projekty, spojila síly s dalšími subjekty z oboru cestovního ruchu nebo ochrany přírody a připravila projekt Turistika beze stop. Chce tak lidem ukázat, že i turistika se dá provozovat šetrně a opírá se při tom o tři hlavní pilíře – Manifest udržitelné turistiky, nově vytipované trasy s ekologickým, či udržitelným cílem a podtextem a doprovodné aktivity, včetně přehledných webových stránek.

Manifest udržitelné turistiky

Ve spolupráci s šestnácti odborníky napříč různými obory vypracoval E-ON Manifest udržitelné turistiky, který v deseti bodech říká turistům, jak se chovat na svých výletech tak, aby lokality, kam míří, zbytečně nezatěžovali. Manifest byl prodiskutován a slavnostně podepsán. Na jeho tvorbě se podíleli například influencer Lukáš Hejlík, Tereza Kadlecová z agentury CzechTourism, Martina Pásková z Ministerstva životního prostředí, Ondřej Vítek z Agentury ochrany přírody a krajiny i Pavel Přílepek z Klubu českých turistů. Manifest turisty vede k tomu, aby se pohybovali odpovědně, nezanechávali za sebou v přírodě stopu, měnili cokoliv jen k lepšímu atd., viz www.eon.cz/turistika-beze-stop/, či www.turistikabezestop.cz.

Trasy „beze stop“ nasměrují turisty do méně vytížených destinací

kampaň k uvedení projektu

Spolu s Klubem českých turistů a agenturou CzechTourism vytipoval E-ON nové trasy, které jsou vhodnou alternativou k přetíženým lokalitám. Celkem osmnáct nových tras osloví rodiny, každá nějakým ekologickým cílem. Ve spolupráci s influencerem Lukášem Hejlíkem jsou doplněny o šetrný gastrotip, který se na trase přímo nachází. Záměrem bylo vytipovat lokality ve všech krajích České republiky. Pro zviditelnění zájemci najdou tyto trasy v aplikaci mapy.cz nebo ve speciálních medailoncích internetové televize DVTV. Již před letními prázdninami bude takto k dispozici devět tras. Na podzim pak přibude dalších devět. První povede zajímavými stezkami kolem Vranova nad Dyjí na jižní Moravě a diváci ji uvidí už 1. května v podvečer. Každý týden pak DVTV přidá další díl, provázený oblíbenými moderátory televize. V medailoncích nebudou chybět ani rozhovory s hosty-představiteli atraktivních míst na dané trase.

Na webu najdeme vše o projektu

Všechny informace o projektu, popisy a odkazy na trasy i videa jsou na webu www.turistikabezestop.cz. Na vybraných trasách pak E.ON umístí další aktivity. Například na každou trasu chtějí organizátoři schovat kešku a pamětní knihu s QR kódem, kde v rámci herního programu Technikiáda děti naleznou otázky z oblasti energetiky. Čtyři trasy se dočkají i virtuálního průvodce pro děti s názvem Geofun.

Projekt bude doprovázet marketingová kampaň, jejímž mottem bude: „V přírodě se chovám jako zvíře“. I děti pochopí, že jde o skutečnost, že sama zvířata se v přírodě chovají velmi obezřetně a žádné zbytečné škody nepůsobí. Vtipné komentáře ve stručných větách na to upozorňují. Celý projekt E.ON nechápe jako jednorázovou záležitost, ale naopak jako dlouholetou podporu udržitelného putování. Plánuje například i to, že v dalších letech výběr tras rozšíří i o trasy vhodné pro cyklisty.

Miroslav Navara/TZ

Líbil se Vám náš článek?